Service SMS eller SMS Marketing? - LINK Mobility Denmark
Kontakt os

Get in touch

We would love to hear from you and discuss your needs. Let us know how to reach you and we will contact you
  • Beskyttet af reCAPTCHA.
    Google Privatlivspolitik og servicevilkår gælder.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Kontakt os
BLOG

Service SMS eller SMS Marketing?

27 juni 2022
Del:

Service SMS og SMS Marketing er meget alsidige måder at kommunikere med dine kunder og brugere på. Der er mange måder, virksomheder kan bruge SMS-beskeder på. De er meget forskellige og alligevel ens. SMS-beskeden er en kanal, hvorigennem organisationer og virksomheder kan kommunikerer med deres kunde- og brugerbase. Service SMS eller SMS Marketing? Love og regler er i høj grad afhængige af, om dine SMS-beskeder har et marketing- eller serviceformål! Så.. Hvad er forskellen på Service SMS og SMS Marketing?

Informationsdeling via SMS er effektiv!

Hvorfor er SMS så populær? Ikke alene tilbyder masseudsendelser ( Bulk SMS) en overkommelig måde at nå mange modtagere på én gang. Åbningsraten på SMS overstiger enhver anden kommunikationskanal. Med en leveringsrate på næsten 100 % og en åbningsrate på 98 %!

Får permission/samtykke før du sender SMS Marketing!

Uanset om du sender beskeder lokalt eller internationalt, er der forskellige love og regler verden over, som virksomheder skal overholde, når det kommer til markedsføring. Disseomfatter – men er ikke begrænset til:

  • GDPR: Generel databeskyttelsesforordning er EU’s lovgivning, der omhandler overførsel af personoplysninger uden for EU og Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde.
  • Den danske Spam Lovgivning: Henvendelser sendt via Email, SMS og andre digitale kanaler, som modtageren ikke har bedt om.

Når du sender virksomhedsrelaterede SMS’er, er overholdelse af disse love og regler i høj grad afhængige af, om dine beskeder har et marketing- eller serviceformål!

Hvad er SMS Marketing?

Markedsføring via SMS, også kendt som salgsfremmende SMS-beskeder, sendes ofte til forbrugerne i en masseudsendelse eller en segmenteret udsendelse baseret på kundeforhold, købsadfærd, interesser eller noget helt fjerde. Ens for alle er, at dens formål er at:

  • Promovere et produkt eller en tjeneste
  • Øge salg
  • Opbygge brand awareness
  • Skabe opmærksomhed
  • Vinde forbrugernes interesse og opmærksomhed
  • Skabe øget kundeengagement

Disse meddelelser omfatter – men er ikke begrænset til:

  • Meddelelser nye produkt
  • Begivenhedsinvitationer
  • Rabatter, kuponer og særlige tilbud
  • Konkurrencer
  • Inspirationsbeskeder
  • Meddeler med adfærdsbaseret indhold

Det der definerer SMS Marketing er, at disse beskeder kun må udsendes med udtrykkeligt samtykke fra hver enkelt modtager. Samtykke må aldrig antages! Du skal derfor have en helt sikker permission fra din modtagere før, du sender SMS Marketing ud til dem. Permission eller Marketing-samtykke kan afgives skriftligt, mundtligt, elektronisk. For eksempel udgør aktiv tilmelding til en mailliste udtrykkelig samtykke! Denne type afgivelse af permission kender de feste fra websites i formular form i footeren på siden eller når du køber et produkt online eller tilmelder dig en tjeneste, er der ofte et afkrydsningsfelt i bunden af formularen, hvori du tilmelder modtagelse af markedsføringsmateriale.

Hvad er en Service SMS og ikke Marketing?

Service SMS sendes fra virksomheder til en enkelt modtager, hvor det vurderes at være essentielt for modtageren at modtage denne information. Enten ved et specifikt produkt eller en bestemt tjeneste. I de fleste tilfælde indeholder service SMS oplysninger, som forbrugeren har anmodet om, og der er dermed givet samtykke til at modtage disse beskeder, når de oplyser deres mobilnummer, ofte under eller efter gennemført køb.

Eksempler på Service SMS:

  • Nulstilling af adgangskode og glemt adgangskode
  • To-faktor autentificering, valideringskoder eller 2FA
  • Ordrebekræftelse
  • Ordre status
  • Leveringsstatus og sporing af levering
  • Betalingspåmindelser
  • Kvitteringer
  • Reservation- eller bookingbekræftelser
  • Reminders
  • Tilbagevendende faktureringspåmindelser

Ofte vil Service SMS-beskeder være automatiserede, men ikke alle automatiske SMS-beskeder er servicemeddelser. Efterhånden som marketingsfolk bliver bedre til at sende adfærdsbaserede budskaber gennem kundencyklusen, bliver marketingtekstautomatiseringer stadig mere populære!

Der er flere måder, hvorpå du kan automatisere SMS-beskeder! Har du brug for Service SMS til din virksomhed, vil det som oftes være mest effektivt at implementere en SMS Gateway via connector eller API til dit eksisterende setup. Så disse beskeder automatisk sendes via en trigger eller en hændelse.

Forskellen mellem Marketing og Service SMS

Den største, vigtigste forskel mellem disse to typer SMS er hensigten!
Er budskabet oplysende eller salgsfremmende?

Formålet med Marketing SMS er at øge engagement, skabe konverteringer, øge salget, samt sikre kundefastholdelsen. Service SMS har til formål at fremme kommunikationen, opbygge troværdighed, levere top kundeservice og informere kunder individuelt om bestemte serviceemner. Fra din virksomheds synspunkt påvirker denne forskel, hvordan du indsamler data, bruger samtykke og overholdelse:

  1. Du må ALDRIG sende SMS markedsføring til dine kunder eller nogen anden forbruger uden samtykke! Forbrugeren skal give udtryk for at ønske din kommunikation. Samtykke til Service SMS er ikke som udgangspunkt ens betydende med samtykke til at modtage Markedsføring via SMS.
  2. Sørg for, at du tydeligt identificerer dig selv, når du sender både Marketing- og Service SMS-beskeder. Uanset om dette håndhæves eller ej, vil manglende identifikation af din virksomhed skader troværdigheden og du risikere, at kunder rapporterer dit nummer som spam eller opfatter din Marketing- eller Service SMS som værende svindel. Kontekst spille også en stor rolle i dine beskeder!
  3. Ved at overholde reglerne og retningslinjerne på SMS området, beskytter du din virksomhed mod at blive anklaget for at spam og du opretholder samtidig en sund SMS-kontaktdatabase.
  4. Ved overholde ovenstående fjerne du risikoen for at blive idømt bøder eller på anden måde straffet! Under GDPR er der blevet uddelt nogle meget mærkbare bøder!

Engagere kunder med SMS

Tilføjelse af SMS kanalen som en vej til kundeengagement er din virksomheds mulighed for at forbedrer omnichannel-oplevelsen for forbrugere!

Hvis du planlægger at inkorporere SMS-beskeden som en kommunikationskanal, skal du overveje, hvordan denne overgang vil finde sted, før du tager springet. Ønsker du at sikre, at forbrugeren føler, at de er centrum gennem personlige interaktion, og at mennesker og teknologi går sammen for at opfylde dette behov?

Det er også vigtigt at forstå, at selvom SMS-beskeden fortsætter med at vokse i popularitet, er ikke alle aldersgrupper klar til at omfavne SMS på samme måde.

Forskellige demografiske grupper har forskellige prioriteter, når det kommer til SMS og du skal derfor tænke flere elementer ind i din omnichannel-oplevelse. Mange forbrugere er åbne over for at modtage en e-mail eller SMS som et tidligt kontaktpunkt. Nogle forbrugere sætter også pris på at kunne tale med en levende person i nogle situationer.

Hvis du integrerer SMS-kanalen, bør du tænke over forskellige præferencer hos forbrugerne. De fleste værdsætter Service SMS for at minde dem om et lægebesøg, en restaurantreservation, forsendelsesstatus eller rejseændringer eller forsinkelser.

En sondring af helheden af din eksterne kommunikation er vigtig for at forbedre kundeoplevelsen på en positiv måde – uden at øge mængden af uønskede beskeder hos dine modtagere!

Marketing eller Service SMS med LINK SMS Gateway

Det er let at integrere effektiv Marketing eller Service SMS via API i dine IT-systemer. Vores SMS-tjenester er skaleret til at kunne sende et stort antal SMS’er pr. sekund.

  • Integrér SMS Gateway API’et i jeres IT-systemer.
  • Send og modtag SMS-beskeder. Vi understøtter internationale og dedikerede korte numre (short numbers).
  • Når en besked er sendt, modtager du en leveringsrapport.
  • Send beskeder til hele verdenen!

SMS-beskeden har en af de højeste åbningsrater blandt alle kommunikationskanaler. Åbningsraten for SMS-beskeden er på 98% og over 69% af SMS-beskeder er læst indenfor de første 5 minutter efter modtagelse!

Forstærk din kundekommunikation med LINK Mobility!

LINK SMS Gateway er en premium global online SMS-gateway. Vi har den tekniske ekspertise og indsigt til at lette kommunikationen til al din kommunikation. Dette inkluderer SMS Marketing, Service SMS, Charbots, email platform og mange andre digitale kommunikationskanaler!

Vi hjalp i 2021 mere end 47.000 kunder fordelt på alle verdens kontinenter med at sende + 14.700.000.000 beskeder med alverdens budskaber! Vi er også klar til at hjælpe dig!

Har du spørgsmål eller er du klar til at komme i gang med Markting- eller Service SMS i din virksomhed? Kontakt os eller book videomøde med vores danske medarbejdere!


LINK Mobility er Europas førende leverandør inden for mobilkommunikation med speciale i Messaging, Marketing Automation, SMS Gateway, digitale tjenester og intelligent brug af data. LINK er noteret på Oslo Børs, se vores Investor Relations her.


Mere inspiration

Andre sites