Du kan sagtens have et super fedt sms-værktøj til at udsende SMS’er. Men det er knapt så meget værd, hvis du ikke har nogen permissions at sende dine nyheder og tilbud til.
En permission er sjældent ”gratis” og det kræver ofte en belønning, for at kunden siger ja til at blive en del af din SMS nyhedsliste eller kundeklub.
Det er blevet tid til, at du på bedst kreative vis skal finde den metode, hvor du kan opsamle unikke og værdifulde permissions. I dette indlæg vil jeg præsentere nogle af de mest anvendte metoder.
SMS-permission.
Kort fortalt er en permission en kunde, der har givet dig tilladelse til at sende SMS’er med indhold af nyheder og markedsføring.
Dine kunders telefonnumre tilknyttes en permission-liste i et program, der kan sende SMS’er ud til enkelte udvalgte eller til alle kunder på én gang.
Dette SMS-værktøj giver dig en lang række muligheder for at reklamere og informere.
CTA. (Call-To-Action)
SMS CTA er én af de mest anvendte metoder til at indsamle permissions. Denne metode kan nemlig bruges i mange forskellige sammenhænge og er således en utrolig simpel metode for kunden at tilmelde sig.
En call-to-action er en kombination af et keyword (f.eks. KUNDEKLUB) og en shortcode (f.eks. 1220).
Eksempel:
”Send KUNDEKLUB til 1220 og bliv medlem af vores kundeklub.”
Gør kunden dette, så opsamles deres telefonnummer på permission-listen og du må nu sende SMS’er til dem.
Markedsføringsloven for SMS?
Markedsføringsloven vedrørende brugen af SMS minder i store træk meget om lovgivningen vedrørende e-mail markedsføring.
Du må ikke sende SMS beskeder til personer med reklame og tilbud uden kundens samtykke. Information omkring dette skal tydeligt være beskrevet på det markedsføringsmateriale, hvor du ønsker at hverve din permission tilladelse.
Det skal være muligt at afmelde sig enhver form for SMS tjeneste via det medie, hvorpå kunden er blevet kontaktet – i dette tilfælde på SMS og dette skal være gebyrfrit.
For yderligere info om lov og regler: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=188880
Omdan dine e-mail permissions til SMS-permissions.
98 % af alle SMS’er åbnes og læses, hvorimod kun 16 % af mails åbnes. Mange virksomheder har i dag indsamlet mail-permissions via hjemmesiden, konkurrencer og lignende.
Du bør derfor, som noget af det første, forsøge at konvertere dine e-mail permissions. Skriv eksempelvis en mail til dine mail-permissions om, at de nu kan blive en del af din SMS nyhedsliste ved at udfylde en formular eller sende en SMS (CTA).
Websiden
Mange hjemmesider har en rubrik, hvor du kan indtaste din mailadresse og derved tilmelde dig det ugentlige nyhedsbrev/kundeklubben. Dette kan ligeledes gøres med kundens telefonnummer.
Konkurrencer
Det er helt oplagt at benytte en SMS CTA i forbindelse med konkurrencer til at opsamle permissions. Her skal kunden eksempelvis skrive TILBUD til 1220 for at deltage i konkurrencen.
Offline medier
Mange bruger bannere, plakater, flyers, busreklamer og alt derimellem til at ramme deres målgruppe i gaderne eller i detailbutikken.
Her er det også oplagt at implementere en SMS CTA.
Tv og digitale platforme
Det lyder umiddelbart dyrt, men til dem der allerede reklamerer eller har planer om at gøre det i tv, biografer eller på digitale platforme, så kan man slå to fluer med ét smæk ved at implementere en CTA her.
Hvor du vælger at være synlig, bør afhænge af hvor dine kunder er. Ergo skal du sørge for, at den målgruppe du ønsker at ramme, færdes der, hvor du vælger at blive set.
Det er uundgåeligt, at nogle kunder afmelder sig igen og det er helt okay. Nogle af kunderne har måske kun tilmeldt sig på baggrund af en attraktiv præmie og på den måde får du løbende ryddet op i dine permissions. Dette er også en af hovedårsagerne til, at du aldrig må stoppe med at indsamle permissions.
Du skal løbende vurdere, hvad der fungerer for dig og hvordan kommunikationen med dine kunder skal foregå, men du skal passe på med at overanalysere for meget på, at nogle kunder vælger at forlade din nyhedsliste efter en udsendelse.
Du kan derimod vælge at kigge positivt på det. Det kan faktisk være en fordel at få sorteret de kunder fra, som alligevel ikke er interesseret i dine tilbud. Du er mest af alt interesseret i de kunder som har en oprigtig interesse i dit brand og produkter.
Opret ny permission database ved at rykke på ”plus” i øverste højre hjørne.
Under ”Indstillinger”
Navn: Skriv det navn i vil kalde jeres permission-liste.
Beskrivelse: Skriv en kort beskrivelse af listen.
Afsender: Udfyld hvilket afsender-navn kunden skal se når i skriver til dem.
Under ”Afmeldingsrute”
Keywords: Book et keyword. ”Keyword” er det ord som kunden skal skrive, hvis de vil afmelde sms-tjenesten. Eksempel: ”stoptilbud”.
Besked: Skriv den besked kunden skal modtage, når de har afmeldt tjenesten.
Under ”Tilmelding”
Rute: Tryk ”tilføj rute”.
Keyword: Book et keyword kunden skal skrive for at tilmelde sig tjenesten. Eksempel: ”tilbud”
Kilde: Skriv navnet på jeres permission-liste.
Besked: Skriv den besked kunden skal modtage når de har tilmeldt sig tjenesten.
I denne besked kan du tilføje links, kuponer m.m.
Tryk: ”Gem”
Du har nu oprettet en permission-liste på 5 min og er klar til at indsamle et hav af permissions.