BLOG

Omnichannel: Engagement på tværs af alle kanaler

18 maj 2022
Del:

I dag er det vigtigere end nogensinde at kunne tilbyde dine kunder en Omnichannel-oplevelse. Digitaliseringen har i høj grad ændret forbrugernes adfærd og behov. Jo mere teknologien har udviklet sig, jo mere er den også blevet integreret som en del af vores hverdag. Grænsen mellem det, vi laver online og i virkeligheden, begynder at udviskes, og forbrugernes forventninger til virksomhederne bliver højere. Når adfærd ændrer sig, skal marketingfolk, sælgere og kundesupport også handle og tilpasse sig disse nye forhold, hvor Omnichannel ikke længere er et valg, men et krav.

Hvad er Omnichannel?

Omnichannel er et udtryk, der bruges til at beskrive en forretningsstrategi, hvis formål er at give en problemfri kundeoplevelse på tværs af alle kanaler. Det vil sige, at Omnichannel betyder, at din virksomhed er til stede i flere kanaler, både online (hjemmeside, app, sociale medier, e-mail, SMS, WhatsApp, RCS osv.) og offline (butik, events osv.), mens du tilbyder en samlet og problemfri oplevelse gennem hele kunderejsen, uanset hvordan og hvor dine kunder vælger at integrere med din virksomhed. Det kan eksempelvis betyde, at du tilbyder forbrugerne samme sortiment, priser og kampagner i alle kanaler, eller at du tilbyder en unik og skræddersyet oplevelse baseret på, hvordan kunden vælger at interagere med din virksomhed.

Hvorfor Omnichannel?

Efterhånden som forbrugernes forventninger til tilgængelighed stiger, er det blevet af største vigtighed at fokusere på en Omnichannel-strategi. Med nye marketingkanaler, der opstår, er Omnichannel et krav, hvis du skal lykkes med at tiltrække nye og fastholde eksisterende kunder. Kunderne ønsker at kunne kontakte dig i den kanal, de foretrækker at bruge, og vil samtidig gerne kunne hoppe mellem forskellige kanaler og få en samlet oplevelse på tværs af alle kanaler.

I dag bruger folk i gennemsnit mere end 4 timer om dagen på deres mobiltelefoner, og 50 % af kunderne bruger mindst fire kontaktpunkter, før de foretager et køb. Selv i de tilfælde, hvor køb foretages i en fysisk butik, undersøger 59 % af forbrugerne produkterne online på forhånd. Samtidig forventer 90 % af kunderne, at deres interaktioner er konsistente på tværs af alle kanaler. For at imødekomme disse forventninger kræves en Omnichannel-strategi. Derudover formår virksomheder med en Omnichannel-strategi at fastholde 89 % af deres kunder, mens virksomheder med en svagere Omnichannel-strategi bevarer 33 %.

Omnichannel

Hvordan skaber du en Omnichannel-strategi?

For at skabe den perfekte Omnichannel-oplevelse skal du først og fremmest forstå dine kunder. Det betyder, at du omhyggeligt skal observere og analysere de typer platforme og kanaler, dine kunder bruger, når de handler, deres købsadfærd, og hvordan de interagerer med dit brand på tværs af hvert kontaktpunkt og hver enhed. Denne type information hjælper dig med at identificere de rigtige kontaktpunkter, som du kan fokusere på, så du kan styrke og forbinde dem for i sidste ende at skabe konsistente og skræddersyede oplevelser. Ved også at analysere de udfordringer dine kunder møder under kunderejsen, kan du identificere problemer og skabe bæredygtige løsninger, der forenkler hverdagen for dine kunder.

Sådan kan LINK hjælpe dig

Med vores Omnichannel platform kan du udvikle kundekommunikation, der skaber værdi og imødekommer dine kunders behov. Med de rigtige værktøjer og strategier kan du bruge vores service til at niveauere din kommunikation ved hjælp af både manuel og automatisk håndtering. Fleksibiliteten i vores platform gør det nemt for dig at opbygge automatiske flows til forskellige formål, alt fra kundeservice til salg og marketing, hvor du også kan overtage kundedialogerne manuelt, hvis det er nødvendigt.

Vores system kan integreres i dit eksisterende forretningssystem, hvor du nemt kan skabe engagement på tværs af flere kanaler. Ved at bruge vores Omnichannel platform kan du bygge kampagner og feeds i de fleste kanaler såsom SMS, WhatApp og RCS mf., og automatisere kommunikationen med vores chatbot.

Har du spørgsmål eller er du klar til at komme i gang med din Omnichannel-strategi? Kontakt os eller book videomøde med vores danske medarbejdere!


LINK Mobility er Europas førende leverandør inden for mobilkommunikation med speciale i Messaging, Marketing Automation, SMS Gateway, digitale tjenester og intelligent brug af data. LINK er noteret på Oslo Børs, se vores Investor Relations her.


Mere inspiration

Andre sites