Kontakt os

Get in touch

We would love to hear from you and discuss your needs. Let us know how to reach you and we will contact you
  • Beskyttet af reCAPTCHA.
    Google Privatlivspolitik og servicevilkår gælder.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Kontakt os
BLOG

Multichannel Marketing: Sådan opnår du succes

23 maj 2022
Del:

Multichannel marketing er et velkendt begreb i den digitale verden inden for markedsføring. Man hører man ofte om 3 begreber, men det kan være en smule forvirrende, hvad de egentlig betyder. Samtidig bliver begreberne til tider forvekslet med Omnichannel Marketing begrebet. Hvad er det så lige multichannel marketing egentlig dækker over?

Multichannel Marketing Definition

Multichannel Marketing er at bruge flere kanaler til at nå ud til kunder – også kendt som cross-channel marketing. Anvendelse af flere forskellige kanaler i din marketing gør det nemt for kunder at gennemføre ønskede konverteringer på hvilket medie, som de er mest fortrolige med. I nutidens moderne markedsførings tid er der mange kanaler, som en virksomhed kan udnytte for at nå potentielle kunder. Nogle af overordnede kanaler er:

  • Online annoncering
  • Hjemmeside inklusive content-markedsføring og blogs
  • E-mail markedsføring
  • Mobil markedsføring
  • SoMe
  • App Push
  • OTT-kanaler (WhatsApp, Viber, Messenger mf.)

Det rette mix af Multichannel Marketing er vigtigt

Det enorme udvalg af marketingkanaler betyder, at dine potentielle kunder kan være hvor som helst – og du skal naturligvis være, hvor de er og hvor det giver mest mening for din virksomhed, at være. Antallet af potentielle marketing-kanaler vokser, derfor vil sammensætningen af kanaler til din marketingskampagner fortsat være nøglen til kunde konvertering. Ved at sammensætte det rette kanal mix sikre du potientielle kunders opmærksomhed og kan føre dem igennem købsprocessen.

Et eksempel på et kanal mix og fremgangsmåde kunne være online annoncering med fokus på lead-gen og permission opsamling i samspil med fokus på at lede potientielle kunder til din hjemmeside gennem content-markedsføring. De indsamlede permission er førstepartsdata og du kan derfor kommunikere direkte med dem gennem SMS– og Email-markedsføring, hvor du kan varme kunden op til køb og efter følgende skabe en loyal kunde, gennem fortløbende kommunikation og inspiration. Vidste du, at kunder som kommunikeres med på flere kanal gennemsnitligt køber for tre til fire gange mere end kunder på enkelte kanal? Lad ikke disse værdifulde brugere glide gennem revnerne i gulvet.

Multichannel Marketing

Udfordringer ved Multichannel Marketing

Kunderne få flere medier og kanaler til at interagere med din virksomhed som en enorm fordel, men der er nogle udfordringer.

Din virksomhed foretrækker muligvis bestemte kanaler. Der kan være et medie, som du foretrækker, med Multichannel Marketing kan du miste kontrollen med at brugere, i en mængde af forskellige databaser og systemer. Men ved at samle alle dine Multichannel Marketing aktiviteter i en platform og med en tilhørende kundedataplatform (CDP), kan du let strukturere og maksimere dine resultater ved brug af flere kanaler. Vellykket Multichannel Marketing kan betyde forstærkelse af din krydspromoveringer og brug af integreret markedsføring, så forskellige kanaler fungerer sammen med hinanden.

Sådan opnår du succes

Lav en samlet strategi for dine kanaler: Koordiner krydsfremmende indsats med integreret markedsføring og kommunikation, hvor forskellige medier komplimenterer hinanden.

Indstil kontrolgrupper: Test effektiviteten af ​​dine multichannel marketing-indsatser ved at opstille kontrolgrupper, der ikke modtager multichannel kampagnen. Dette hjælper dig med bedre at måle dine kampagners effektivitet.

Opret flere berøringspunkter: Som nævnt ovenfor er en af ​​fordelene ved multichannel marketing muligheden for at oprette et stort antal berøringspunkter, som derefter giver yderligere data, der kan påvirke fremtidig markedsføringsindsats. Berøringspunkter kan omfatte sociale medier, undersøgelser, Email-nyhedsbreve, postindlæg, mobile kampagner osv.

Kend din målgruppe: Hvilke kanaler fungerer bedst for din virksomhed? Hvor bruger dit nøglepublikum det meste af deres tid og er mest påvirklige? Disse oplysninger skal i høj grad afgøre dine multichannel marketing tilgang.

Har du spørgsmål eller er du klar til at komme i gang med din multichannel-strategi? Kontakt os eller book videomøde med vores danske medarbejdere!


LINK Mobility er Europas førende leverandør inden for mobilkommunikation med speciale i Messaging, Marketing Automation, SMS Gateway, digitale tjenester og intelligent brug af data. LINK er noteret på Oslo Børs, se vores Investor Relations her.


Mere inspiration

Andre sites