Kontakt os

Get in touch

We would love to hear from you and discuss your needs. Let us know how to reach you and we will contact you
  • Beskyttet af reCAPTCHA.
    Google Privatlivspolitik og servicevilkår gælder.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Kontakt os
BLOG

Kundedata og samtykke: Sådan indsamler du kvalitative data

26 januar 2022
Del:

Kundedata har en stor betydning, når du vil nå dine kunder og potentielle kunder. At lære dine kunder at kende har aldrig været så vigtigt, som det er nu. Forbrugerne bliver mødt af en overflod af information. Det er derfor vigtigt, at du kommunikerer med dine kunder, både i den rigtige kanal og med det rigtige indhold for ikke at forsvinde i støjen. Lykkes det med at levere relevant og interessant indhold, med det rigtige budskab til den rette person, får du samtidig et højt engagement! Og hvad kræves så? Ja, data!

Ved at bruge en datadrevet tilgang baseret på dataanalyse kan du forstå dine kunders forventninger, krav og fremtidige adfærd. Dette vil generere øget kundeengagement, kundeloyalitet og salg. Men for at indsamle kundedata og for at kunne sende markedsføring via SMS, er der nogle adfærdsregler, du skal være opmærksom på. I denne blog gennemgåes, hvad førstehåndsdata er, og hvorfor det er vigtigt, samt hvordan du kan gå til værks med at indsamle kundedata og samtykke fra dine kunder og potentielle kunder.

Hvad er kundedata?

Kundedata kan bestå af meget mere end navn, telefonnummer, e-mail og adresse. For virkelig at lære dine kunder at kende, skal du kortlægge deres adfærd, interesser og aktiviteter. Jo mere data du har, jo bedre er du i stand til at målrette din markedsføring om det er klassisk email-markting, SMS-kampagner eller en del af Marketing Automation kampagner. Ikke alene vil dine kunder drage fordel af at modtage relevante tilbud og kampagner, dine marketingaktiviteter vil også være væsentligt mere omkostningseffektive, når du undgår at bruge penge på mislykkede aktiviteter.

Førstehåndsdata?

Førstehåndsdata er, som det lyder, de data, som du har indsamlet fra dine egne kanaler, altså de data, din virksomhed ejer. Denne type data er vigtig, lige når den er blevet godkendt af dine brugere. Når de har givet deres samtykke, samt udfyldt deres oplysninger, kan du sikre dig, at oplysningerne er pålidelige. Forbrugeren har truffet et aktivt valg, som viser, at de er interesserede i din virksomhed, dine produkter eller services. Ved at bruge førstehåndsdata kan du spore oplysninger om dine brugere/kunder for at tilpasse og målrette tilbud baseret på tidligere køb, adfærd og interesser.

Indsamling af kundedata og samtykke til markedsføring

Når du vil sende markedsføring ud på eksempelvis SMS, er der nogle adfærdsregler, du skal holde styr på. Så inden du begynder at sende dine SMS-beskeder, er det vigtigt, at du beder om samtykke fra dine modtagere, og det er der flere måder at gøre det på. Et generelt godt tip er altid at tilbyde dine brugere en form for værdi, de vil højst sandsynligt ikke afgive deres oplysninger, eller give samtykke, hvis du ikke tilbyder dem noget til gengæld.

Nedenfor kan du se nogle tips til, hvordan du kan indsamle kundedata og samtykke til din SMS-markedsføring.

Når kunden foretager et køb

En glimrende mulighed for at bede om kundedata og samtykke er, når du foretager et køb. Fordelen ved dette er, at kunden allerede har vist interesse for din virksomhed og dit sortiment. Der er således større sandsynlighed for, at de rent faktisk er villige til at dele deres informationer, og give deres samtykke til at modtage markedsføring.

Formular på din hjemmeside
Brug af formularer på din hjemmeside er også en effektiv måde at indsamle kundedata på. Du kan nemt selv bestemme, hvilken type data du ønsker at indsamle, hvilke oplysninger der er obligatoriske og valgfrie. Benyt lejligheden til at bede om mere information end blot kontaktoplysninger såsom interesser og anden relevant information. Dette vil hjælpe dig i dit markedsføringsarbejde. Glem heller ikke at bede om samtykke til SMS-markedsføring.

Tilbud
Tiltræk forbrugere og få kundedata gennem eksklusive tilbud, der kun er tilgængelige for abonnenter på din markedsføring. Sørg for at belønne dine mest loyale kunder, og det behøver ikke at være særligt bemærkelsesværdigt. Tilbyd en gave eller rabatkode for at skabe merværdi for dine abonnenter.

Konkurrencer
Alle kan lide at deltage i konkurrencer, ikke? Her har du god mulighed for at bede om dine følgeres samtykke og kundedata til din markedsføring. Arranger en konkurrence på sociale medier, hvor du deltager ved at tilmelde dig til eksempelvis din SMS-markedsføring. Brug af sociale medier kan være en effektiv måde at tiltrække nye kunder og øge salget.

Rekruttering til kundeklub eller nyhedsbrev
Hvis du rekrutterer medlemmer til din kundeklub eller dit nyhedsbrev, kan du også benytte lejligheden til at bede om samtykke til fremtidig markedsføring og samtidig indsamle kundedata. Tilbyd gerne en rabatkode i forbindelse med nye medlemmers tilmelding for at øge konverteringen.

Uanset hvilken vej du vælger at gå, er det vigtigt, at du er gennemsigtig omkring, hvilken type kommunikation dine modtagere accepterer. Det skal fremgå, hvad det betyder, og om det er en tilbagevendende forsendelse, eller blot en enkelt kampagne. Derudover skal du altid tilbyde mulighed for afmelding. Det kan du nemt gøre ved at tilføje et fravalgslink til dine forsendelser.

Vil du læse mere om SMS og hvordan du kan komme i gang med at bruge din kundedata i din markedsføring?

 

Har du spørgsmål eller brug for hjælp til indsamling og inspiration til anvendelse af kundedata? kontakt os!

 

Link Mobility er Europas førende leverandør inden for mobilkommunikation med speciale i messaging, digitale tjenester, intelligent brug af data og SMS Gateway. LINK er noteret på Oslo Børs, se vores Investor Relations her.


Mere inspiration

Andre sites