OTT betyder “over the top”. Dvs. at forskellige medier overføres til forskellige brugere via internetforbindelse. Vi henviser normalt til OTT-kommunikation, når vi taler om beskeder til WhatsApp Business Solution, Facebook Messenger, RCS og WeChat. Mens eksempler på OTT-tjenester er HBO, Netflix og Spotify, hvor brugere kan streame video og musik.
Statistikker viser, at de yngre generationer foretrækker at modtage kommunikation gennem OTT-kanaler, fordi kanalerne giver en samlet løsning, hvor de kan gøre alt på et sted. Brugere får mulighed for at:
Fordelene ved at kommunikere gennem OTT-kanaler er mange. OTT-kanaler giver dig mulighed for at nå en stor målgruppe og sende rigere indhold så som billeder og videoer.
Derudover er det en klar fordel at modtageren har adgang til beskedapplikationen på tværs af alle smartphones – det kræver kun en internetforbindelse.
I Danmark har de fleste mennesker fri SMS som en del af deres mobilabonnement, men i andre lande kan SMS-omkostningerne for privatpersoner være høje. Ved at tilføje OTT-kanaler til din kommunikationsstrategi øger du chancen for at komme i kontakt med din målgruppe, samtidig med at du tilbyder merværdi og en rigere kundedialog.
Multikanal kommunikation er ekstremt vigtigt for virksomheder i dag, og det er vigtigt at have en tilstedeværelse i de rigtige kanaler. Ved at identificere hvor din målgruppe er, og ved at sikre at dit brand er aktivt der, øges chancerne for salg og tilfredse kunder.
KLM Royal Dutch Airlines er et eksempel på hvordan OTT-kanaler kan strømline en virksomheds kommunikation. Allerede i 2016 begyndte KLM at sende reservationsbekræftelser, boardingkort, indtjekningsmeddelelser og opdateringer via Facebook Messenger. Målet var at gøre det lettere for kunderne at modtage de rigtige oplysninger til tiden, og at øge kundetilfredsheden gennem enkel og gennemsigtig kommunikation. I årenes løb har de videreudviklet kommunikationen til også at omfatte live chat med medarbejdere til supportproblemer, hvilket har reduceret antallet af supportopkald til KLM.
Ifølge de seneste tal har WhatsApp 2 milliarder brugere globalt og Facebook Messenger 1,3 milliarder. Ved at bruge OTT er du ikke kun til stede og tilgængelig i flere kommunikationskanaler, men du overlader det også til kunden at beslutte hvor de vil nås. Med OTT’er kan du samle alle funktioner i en kanal. Med WhatsApp kan du sende dokumenter som kontrakter, videoer eller lydoptagelser af samtaler. Du kan sende kørselsvejledninger, give øjeblikkelig feedback til kunder og sende underretninger omkring levering, tjenester og andre forespørgsler. Denne tovejs-interaktion skaber en beriget kundedialog i forbrugernes foretrukne kanal.
Kontakt os i dag, hvis du ønsker at vide mere om mulighederne indenfor OTT-kanaler.
Læs mere om LINK Conversations hér.
Kilder:
https://www.messengerpeople.com/global-messenger-usage-statistics/
https://www.businessofapps.com/news/ott-users-are-spending-an-average-6-hours-on-smartphones-per-day/
https://www.textlocal.com/blog/2015/06/01/sms-vs-ott-the-evolution-of-mobile-messaging/
https://www.nexmo.com/blog/2018/08/16/mobile-messaging-moving-sms-ott-chat/
https://www.vonage.com/business/perspectives/mobile-messaging-moving-sms-ott-chat/
https://www.vonage.com/business/perspectiv