Grib øjeblikket til at komponere en modstandsdygtig fremtid - LINK Mobility Denmark
Kontakt os

Get in touch

We would love to hear from you and discuss your needs. Let us know how to reach you and we will contact you
  • Beskyttet af reCAPTCHA.
    Google Privatlivspolitik og servicevilkår gælder.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Kontakt os
BLOG

Grib øjeblikket til at komponere en modstandsdygtig fremtid

14 december 2020
Del:

I år havde LINK Mobility fornøjelsen at deltage i Gartner 2020 IT-Symposium / Xpo. Der var meget at lære af den indledende hovedpræsentation med titlen “Grib øjeblikket til at komponere en modstandsdygtig fremtid.”

Læs videre for vores top fem takeaways fra sessionen om, hvordan verden ændrer sig, og hvordan du kan bruge dette til din fordel ved at opbygge en komponerbar virksomhed.

1. Urolighed kan skabe energi og drive forandring

Vi baserer ofte vores liv omkring forudsigelighed, at kende fremtiden og planlægge fremad. Alligevel har det seneste år lært os, at selv med vores bedste gæt er intet sikkert, og det kræves, at vi improviserer, når det uventede opstår. Ofte kommer handling fra en krise af nødvendighed. Vi så det i 2020 med samfundets volatilitet, herunder:

  • Folkesundhed
  • Klimaforandring
  • Social uro

For eksempel er antallet af mennesker, der arbejder hjemmefra steget kraftigt. Virksomheder skal være mere klar end nogensinde for digital forandring for at imødekomme begivenheder, der finder sted over hele verden – og i deres egen baghave. COVID-19 var den perfekte storm til at skabe forandring for industrier overalt. Hvis mennesker og virksomheder er forberedt, kan uro faktisk skabe energi, fremme inspiration og kreativitet, skabe positive ændringer og føre til levering på høje forventninger. Hårde situationer tvinger folk til at blive kreative for at få succes, hvilket betyder, at resultatet kan være forskellige processer, nye produkter eller ændrede holdninger.

2. Det er muligt ikke bare at overleve forandringer, men at trives i det

Selvom uro kan være negativ for de uforberedte, er det en stor mulighed for andre; en chance for at vokse og tilpasse sig en ny fremtid. Når der er villighed til forandring og åbenhed for fremtiden, er mulighederne uendelige. Virksomheder skal ikke kun planlægge fremtiden, men mange fremtider. Dette har ført til en genfødsel af scenarieplanlægning, hvilket betyder at overveje varigheden af afbrydelsen og betydningen af ændringer; at være klar til alle fremtidsudsigter og vende forandring på hovedet.

Måske er virksomheder mere klar til digital forandring, da 69% af virksomhedens anvisninger har handlingspunktet til at øge digitale forretningsinitiativer for at hjælpe med at håndtere løbende forstyrrelser.

Undersøgelsesanalyse - LINK Mobility

Undersøgelsesanalyse: Board Directors Say Pandemic Drives Increased Investments in IT, September 2020

Med ændringer som COVID-19 oplever nogle virksomheder en stigning i efterspørgslen, eller kan bruge afbrydelsen som en chance for at genopfinde sig selv ved at skabe nye produkter og tjenester for at imødekomme nye behov. Det er vigtigt at overveje, hvad dine kunder ønsker og har brug for i uroen. Hvad er deres forventninger til dig og din virksomhed, og kan du levere og inspirere? Med stigningen i brugen af digitale kanaler; hvilken adfærd vil holde fast, og hvilken vil vende tilbage til før? Med et ordentligt forretningsgrundlag gennem komponering og scenarieplanlægning kan virksomheder trives i krisetider.

Gartner - LINK Mobility

Gartner, The Postpandemic Planning Framework, Figur 1, Maj 2020

3. Forretningen er blevet mere personlig

For at virksomheder fuldt ud kan nå deres potentiale, skal de være i stand til at håndtere kontinuerlig samfundsmæssig volatilitet og forstå deres rolle og reaktioner på den. Kunder tager udgangspunkt i dine sociale- og miljømæssige politikker – din samfundsmæssige værdi. Gartner mønter udtrykket ”Samfundets stemme” og bemærker, ”Samfundets stemme” er det fælles perspektiv for mennesker i et samfund, der driver ønsket om at repræsentere og drive etiske værdier mod et almindeligt acceptabelt resultat. Det er en samling af stemmer; stemmen fra et globalt samfund, som vi skal tilføje til kunder, aktionærer og medarbejdere ”(Gartner, Gartner Opening Keynote: Seize the Moment to Compose a Resilient Future, november 2020). Organisationer har ikke længere ansvar over for kun kunder, medarbejdere og aktionærer, men også over for samfundet. Under hensyntagen til Voice of Society gør din virksomhed mere fremtidssikker, når du planlægger flere fremtider.

Gartner - LINK Mobility

Gartner, Gartner’s Top Strategic Predictions for 2021 and Beyond: Resetting Everything, November 2020

Hvordan personaliserer du din virksomhed for bedre at målrette mod dine forskellige målgrupper? Hvilke foranstaltninger træffer du for at forstå dine kunders og samfundets værdier? Er du en del af problemet, eller leder du løsningen? Med teknologi kan du få meningsfuldt input til folks meninger, og hvordan tro ændrer sig.

4. Fremtiden er at opbygge en komponerbar virksomhed (byggesten til en sammensat bus.)

Virksomheder står ofte over for øjeblikke af komposibilitet: Ifølge Gartner defineres udtrykket “Moments of Composability” som “et øjeblik eller en begivenhed, der kræver, at organisationen dynamisk tilpasser sig og reagerer for at skabe værdi.” For at trives i løbet af disse øjeblikke, skal en virksomhed være komponeret eller “arkitekteret for tilpasningsevne og modstandsdygtighed i realtid i lyset af usikkerhed.” Komponerbare virksomheder er klar til at tackle social uro, forstyrrende ændringer og krise. De er kendetegnet ved deres fleksibilitet, modstandsdygtighed og improvisation såvel som de tre byggesten, der udgør en komponerbar forretning:

  • Komponerbar tænkning: Evnen til at forblive kreativ. Dette er designprincipper, der guider dig om, hvad du skal komponere og hvornår.
  • Komponerbar forretningsarkitektur: Strukturen og formålet, der fører til modstandsdygtighed, innovation og fleksibilitet. Dette er de strukturelle kapaciteter, der giver dig mekanismer til at bruge, når du arkitekturer din virksomhed.
  • Komponerbar teknologi: Værktøjerne til i dag og i morgen. Dette er designmål, der driver funktionerne i teknologi, der understøtter komponeringsevne.

Som mange ved, er det meget vanskeligt at ændre en organisation, så agility skal bygges ind ved oprettelsen af en komponerbar virksomhed. Vi må lære, at forstyrrende forandringer er normen, og komposibilitet er den måde at tackle den på. Disse byggesten er ikke valgfri, de er nødvendige.

Gartner - LINK Mobility

Gartner, Gartner Opening Keynote: Seize the Moment to Compose a Resilient Future, November 2020

5. En komponerbar virksomhed har ikke kun brug for de førnævnte byggesten, men også principper til at styre handlinger

Når vi lægger det hele sammen, har vi samlet, at følgende principper fører til repeterbarhed, hvilket fører til konsistens, fører til hastighed, hvilket fører til evnen til at dreje hurtigt og tilpasse sig ændringer. Disse egenskaber er nøglen til, at en komponerbar virksomhed kan møde fremtiden:

  • Modularitet – Mere hastighed og smidighed kommer fra modularitet. Det betyder ikke ensartethed, men det betyder at udnytte forskellene ved let at kunne ændre strukturen på noget, hvad enten det betyder kundeløsninger, produkter, teams eller forretningsfunktioner. Strukturen kan justeres, fjernes og genopbygges på forskellige måder for at skabe noget nyt, som en stenmur bestående af individuelle sten. Dette fører til mangfoldighed af tanke, tankegang, oplevelse og tilgang.
  • Autonomi – Autonome forretningsenheder reagerer kreativt på ændringer. Små hold har ansvar og ejerskab og undgår centraliseret bureaukrati. Der skal stadig være forbindelser, samarbejde og kommunikation for at undgå siloer.
  • Orkestrering – Dette betyder bedre ledelse, der fører til korrekte resultater. Du har evnen til at handle hurtigt, når det er nødvendigt. For at der skal være autonome “mikrovirksomheder”, skal der også være et klart lederskab for at afbalancere det.
  • Opdagelse – Din virksomhed kan mærke, hvornår ændringer skal ske. Det kan involvere udvikling af nye produkter eller tjenester eller indgåelse af et tilstødende marked. Du indsamler nødvendige data for at forstå behov og derefter innovere og handle på det.

Digitalisering er en af de ændringer, vi fortsat står over for, men den har hurtigt nået nye niveauer med COVID-19 og den sociale uro i 2020. Når du begynder at tænke på, hvordan du bygger din egen komponerbare forretning, skal du overveje LINK Mobility’s tjenester til hjælpe dig med at forblive modstandsdygtig, mens du opretter forbindelse til nuværende og potentielle kunder.

Gartner 2020 - LINK Mobility

Gartner, Gartner Opening Keynote: Seize the Moment to Compose a Resilient Future, November 2020

Kontakt os i dag for at høre mere om dine muligheder – vi hjælper dig i gang i en fart.

Læs mere om Gartner og IT Symposium / Xpo.


Mere inspiration

Andre sites