I år havde LINK Mobility fornøjelsen at deltage i Gartner 2020 IT-Symposium / Xpo. Der var meget at lære af den indledende hovedpræsentation med titlen “Grib øjeblikket til at komponere en modstandsdygtig fremtid.”
Læs videre for vores top fem takeaways fra sessionen om, hvordan verden ændrer sig, og hvordan du kan bruge dette til din fordel ved at opbygge en komponerbar virksomhed.
Vi baserer ofte vores liv omkring forudsigelighed, at kende fremtiden og planlægge fremad. Alligevel har det seneste år lært os, at selv med vores bedste gæt er intet sikkert, og det kræves, at vi improviserer, når det uventede opstår. Ofte kommer handling fra en krise af nødvendighed. Vi så det i 2020 med samfundets volatilitet, herunder:
For eksempel er antallet af mennesker, der arbejder hjemmefra steget kraftigt. Virksomheder skal være mere klar end nogensinde for digital forandring for at imødekomme begivenheder, der finder sted over hele verden – og i deres egen baghave. COVID-19 var den perfekte storm til at skabe forandring for industrier overalt. Hvis mennesker og virksomheder er forberedt, kan uro faktisk skabe energi, fremme inspiration og kreativitet, skabe positive ændringer og føre til levering på høje forventninger. Hårde situationer tvinger folk til at blive kreative for at få succes, hvilket betyder, at resultatet kan være forskellige processer, nye produkter eller ændrede holdninger.
Selvom uro kan være negativ for de uforberedte, er det en stor mulighed for andre; en chance for at vokse og tilpasse sig en ny fremtid. Når der er villighed til forandring og åbenhed for fremtiden, er mulighederne uendelige. Virksomheder skal ikke kun planlægge fremtiden, men mange fremtider. Dette har ført til en genfødsel af scenarieplanlægning, hvilket betyder at overveje varigheden af afbrydelsen og betydningen af ændringer; at være klar til alle fremtidsudsigter og vende forandring på hovedet.
Måske er virksomheder mere klar til digital forandring, da 69% af virksomhedens anvisninger har handlingspunktet til at øge digitale forretningsinitiativer for at hjælpe med at håndtere løbende forstyrrelser.
Undersøgelsesanalyse: Board Directors Say Pandemic Drives Increased Investments in IT, September 2020
Med ændringer som COVID-19 oplever nogle virksomheder en stigning i efterspørgslen, eller kan bruge afbrydelsen som en chance for at genopfinde sig selv ved at skabe nye produkter og tjenester for at imødekomme nye behov. Det er vigtigt at overveje, hvad dine kunder ønsker og har brug for i uroen. Hvad er deres forventninger til dig og din virksomhed, og kan du levere og inspirere? Med stigningen i brugen af digitale kanaler; hvilken adfærd vil holde fast, og hvilken vil vende tilbage til før? Med et ordentligt forretningsgrundlag gennem komponering og scenarieplanlægning kan virksomheder trives i krisetider.
Gartner, The Postpandemic Planning Framework, Figur 1, Maj 2020
For at virksomheder fuldt ud kan nå deres potentiale, skal de være i stand til at håndtere kontinuerlig samfundsmæssig volatilitet og forstå deres rolle og reaktioner på den. Kunder tager udgangspunkt i dine sociale- og miljømæssige politikker – din samfundsmæssige værdi. Gartner mønter udtrykket ”Samfundets stemme” og bemærker, ”Samfundets stemme” er det fælles perspektiv for mennesker i et samfund, der driver ønsket om at repræsentere og drive etiske værdier mod et almindeligt acceptabelt resultat. Det er en samling af stemmer; stemmen fra et globalt samfund, som vi skal tilføje til kunder, aktionærer og medarbejdere ”(Gartner, Gartner Opening Keynote: Seize the Moment to Compose a Resilient Future, november 2020). Organisationer har ikke længere ansvar over for kun kunder, medarbejdere og aktionærer, men også over for samfundet. Under hensyntagen til Voice of Society gør din virksomhed mere fremtidssikker, når du planlægger flere fremtider.
Gartner, Gartner’s Top Strategic Predictions for 2021 and Beyond: Resetting Everything, November 2020
Hvordan personaliserer du din virksomhed for bedre at målrette mod dine forskellige målgrupper? Hvilke foranstaltninger træffer du for at forstå dine kunders og samfundets værdier? Er du en del af problemet, eller leder du løsningen? Med teknologi kan du få meningsfuldt input til folks meninger, og hvordan tro ændrer sig.
Virksomheder står ofte over for øjeblikke af komposibilitet: Ifølge Gartner defineres udtrykket “Moments of Composability” som “et øjeblik eller en begivenhed, der kræver, at organisationen dynamisk tilpasser sig og reagerer for at skabe værdi.” For at trives i løbet af disse øjeblikke, skal en virksomhed være komponeret eller “arkitekteret for tilpasningsevne og modstandsdygtighed i realtid i lyset af usikkerhed.” Komponerbare virksomheder er klar til at tackle social uro, forstyrrende ændringer og krise. De er kendetegnet ved deres fleksibilitet, modstandsdygtighed og improvisation såvel som de tre byggesten, der udgør en komponerbar forretning:
Som mange ved, er det meget vanskeligt at ændre en organisation, så agility skal bygges ind ved oprettelsen af en komponerbar virksomhed. Vi må lære, at forstyrrende forandringer er normen, og komposibilitet er den måde at tackle den på. Disse byggesten er ikke valgfri, de er nødvendige.
Gartner, Gartner Opening Keynote: Seize the Moment to Compose a Resilient Future, November 2020
Når vi lægger det hele sammen, har vi samlet, at følgende principper fører til repeterbarhed, hvilket fører til konsistens, fører til hastighed, hvilket fører til evnen til at dreje hurtigt og tilpasse sig ændringer. Disse egenskaber er nøglen til, at en komponerbar virksomhed kan møde fremtiden:
Digitalisering er en af de ændringer, vi fortsat står over for, men den har hurtigt nået nye niveauer med COVID-19 og den sociale uro i 2020. Når du begynder at tænke på, hvordan du bygger din egen komponerbare forretning, skal du overveje LINK Mobility’s tjenester til hjælpe dig med at forblive modstandsdygtig, mens du opretter forbindelse til nuværende og potentielle kunder.
Gartner, Gartner Opening Keynote: Seize the Moment to Compose a Resilient Future, November 2020
Kontakt os i dag for at høre mere om dine muligheder – vi hjælper dig i gang i en fart.
Læs mere om Gartner og IT Symposium / Xpo.