GDPR eller generel databeskyttelsesforordning kan være forvirrende for mange, men det er vigtigt for alle. Jan Wieczorkiewicz, LINK Mobility’s egen DPO (databeskyttelsesofficer), siger: “GDPR kræver konstant ændring fra virksomhedsejere, men at have den rette tankegang mod databeskyttelse hjælper med at fremtidssikre en virksomhed.”
Her er nogle af de hyppigst stillede spørgsmål om GDPR og SMS-markedsføring.
Retten til at blive glemt er en af de rettigheder, der tildeles forbrugerne ved GDPR. Modtageren af marketingmeddelelser, der abonnerer på et SMS- eller e-mail-nyhedsbrev, skal informeres om mulige (og nemme) måder at fravælge.
Kunden kan også tilmelde sig nyhedsbrevet på brandets hjemmeside. I denne situation skal kunden gå tilbage til brandets hjemmeside og klikke på “afmeld”.
Desuden kan enhver modtager af kommunikation komme i kontakt med dit brands kontaktformular, e-mail, telefon eller sociale mediesider for at anmode om at slette eller ændre dataene.
Afsenderen af meddelelsen skal acceptere denne anmodning og udpege (efter behov) en datapolitisk officer (DPO), der er ansvarlig for hele processen med at indsamle, sikre og behandle personoplysninger i virksomheden.
Lær mere om SMS som et værktøj til at kommunikere med kunder.
Nedenfor er de specifikke regler vedrørende DPO’er:
(a) behandlingen udføres af en offentlig myndighed eller et organ med undtagelse af domstole, der handler i deres retlige kapacitet
(b) den registeransvarliges eller databehandlerens kerneaktiviteter består i behandlingsoperationer, der i kraft af deres art, deres omfang og/eller deres formål kræver regelmæssig og systematisk overvågning af registrerede i stor skala eller
c) den registeransvarliges eller databehandlerens kerneaktiviteter består i at behandle i stor skala af specielle datakategorier i henhold til artikel 9 eller personoplysninger vedrørende straffedomme og lovovertrædelser omhandlet i artikel 10.
Kilde: Artikel 37 EU GDPR “Udpegelse af databeskyttelsesansvarlig”
Læs LINK Mobilitets privatlivspolitik her.
Ja – hvis det er blevet samlet i overensstemmelse med de tidligere lokale krav og baseret på følgende principper:
Den skal også opfylde de informationsforpligtelser, som hver personadministrator er forpligtet til (se mere om dette i det næste spørgsmål).
Som i det forrige spørgsmål – er der ikke behov for at indsamle nyt samtykke, hvis de var i overensstemmelse med de tidligere juridiske krav. Det er dog nødvendigt at give modtageren følgende oplysninger i form af en klausul:
Jeg giver samtykke til behandling af mine personlige data til markedsføringsformål. Administrator af personoplysninger er LINK Mobility Group AS med hjemsted i Oslo, Norge. Dataene behandles med henblik på markedsføring via SMS. Servicemodtageren har ret til at få adgang til og rette sine data og retten til at kræve afbrydelse af behandlingen samt retten til at gøre indsigelse mod behandlingen af data til ovennævnte formål.
Ja, når du giver oplysninger om status for ordren, kan du spørge kunden, om han eller hun også ønsker at modtage marketingbeskeder i fremtiden.
Brug LINK Conversations til at komme i kontakt med kunder og få samtykke.
I tilfælde af e-handel er en måde at opbygge en base på at placere SMS-tilmeldingsknappen ved siden af det sted, hvor en kunde placerer en ordre.
Husk at til gengæld for at efterlade dataene, er det også værd at belønne kunder med en ekstra rabat eller en gratis levering.
Du kan tilbyde rabatter og belønninger til kunder med LINK Coupon.
Her er nogle eksempler på, hvad man skal sige, når en kunde tilmelder sig, eller hvis de forlader din webside:
For at databasen kan oprettes, skal klienten bedes om tilladelse til at behandle dataene. Husk, at dette er efter præsentation af den registrerede med informationsklausulen i overensstemmelse med kravene i GDPR. På dette tidspunkt er der specifikke GDPR-krav, nemlig pointerne, at samtykke skal være:
Har du flere spørgsmål? Tøv ikke med at kontakte os.