BLOG

Email Marketing Strategier: 5 Effektive Metoder

8 februar 2022
Del:

Email Marketing Strategier er et sæt procedurer, der identificeres og følger for at opnå marketing gennem Email markedsføring. Email Marketing Strategier er en handlingsplan, der giver virksomheder en direkte kommunikationskanal til kundeemner og kunder til promovering. Der er rigtig mange måder at nå dine kunder på. Email Marketing er en af dem!

 

Skabe kreative Email Marketing Kampagner og drive effektiv SMS Marketing med avancerede og intelligente Marketing Automation muligheder med LINK Mobility i MarketingPlatform.

 

Vi deler her vores 5 bedste bud på succesfulde Email Marketing Strategier!

1. “Hvad” Email Marketing Strategi

Som hovedregel har dit budskab i emnelinjen omkring 2 eller 3 sekunders opmærksomhed fra modtageren, før din Email ryger direkte i modtagerens papirkurven eller i værste tilfælde bliver markeret som spam. Det er derfor essentielt, at du udnytte de 2-3 sekunder på absolut bedst mulig vis og få modtageren til at åbne din Email. Det er mindre kompliceret end det lyder. Med fokus på nogle meget enkle principper kan din åbningsrate forbedres betydligt! Ikke alle disse principper behøver at være til stede i hver enkelt emnelinje. Alle er dog værd at overveje, når der udarbejder kampagner og Emails.

 

Relevans for modtageren

Tænk over, hvad der er relevant i dette øjeblik, både generelt og i forhold til modtageren.

  • Hvilket tidspunkt på året er det
  • Er det ferietid
  • Har modtageren fødselsdag
  • Har de optjent point i dit loyalitetsprogram
  • Lancerer du et produkt, som er interessant for modtageren, baseret på tidligere data eller deres købs- eller klikadfærd

At starte en email med en emnelinje, der afspejler den aktuelle virkelighed, er mere tiltalende end noget generisk.

 

What’s in it for me?

At appellere til helt grundlæggende menneskelige instinkter er altid en god idé i dine Email Marketing Strategier. Gør det gerne klart for modtageren, hvad de vil få som resultat af at læse din Email. Hvilke fordele er der ved at åbne Emailen?

Budskabet afhænger naturligvis af din virksomhed, produkter og kontekst. Hvilken udfordring eller behov løser din kommunikation. Gør dette synligt i dine emnelinjen.

 

“Must Have”

“Must Have” indgangsvinklen er en klassiker og er meget effektiv. De fleste er fascineret af at eje “det nyeste”, det “perfekte supplement” eller den “ideelle opgradering”. Fange opmærksomheden fra det rette publikum med det rette budskab på det rigtige tidspunkt er nøglen.

 

The Sense of Urgency

At skabe følelsen af noget haster er et af de ældste tricks i bogen. Teknikken dog skal bruges med omtanke. At skabe følelsen af “Urgency” er meget effektiv. Bed modtageren om at udføre en handling, fordi det er af hastende karakter eller tidsbegrænset. Denne teknik er effektiv, når den kombineres med nøgleordene relevans, fordele, behov og ønsker. Understreg i enmelinjen at tiden er knap – “24 timer tilbage af udsalget”, “Gå ikke glip af …” og “Sidste chance for at deltage”. Anvend dog ikke denne metode alt for ofte eller mister ægtheden.

 

Humor, ordspil og ordsprog

Humor er et strålende værktøj til at fange opmærksomhed og skabe engagement. De fleste holder af humor og kan ofte godt lige et godt ordspil. Gennemgå produkt, løsninger eller den kampagne du gerne vil promote – kan du finde en sjovt, godt og kreativt indgangsvinkel? Brug det i så fald og forsøg at bringe et smil frem hos læseren.

 

2. “Hvem” strategien

Personalisering, er et nøgleord, når vi sigter efter konverteringer i Email Marketing Strategier. Det kan dog blive for personligt!

Dette lyder meget mærkeligt, men forskning foretaget af Fox School of Business ved Temple University i Philadelphia, antyder, at personalisering af en e-mail med modtagerens navn har en stigende negativ indflydelse på engagement med email kampagner. Undersøgelser har tidligere vist, at personligt tilpassede beskeder kan resultere i højere engagement. Bekymringer om phishing emails, identitetstyveri og andre typer af svindel, har ifølge denne undersøgelse ført til, at forbrugere bliver mere mistænkelige over emails med personlige hilsener. Andre undersøgelser viser fortsat at anvendelsen af modtagerens navn kan være en effektiv tilgang – under alle omstændigheder er det værd at være meget opmærksom på denne udvikling. Anvend personalisering i en kontekst og i situationer, hvor det virker logisk, at tiltale modtageren ved navn.

Det væsentlige aspekt af ethvert kundeforhold er tillid. Blot fordi en forbruger tilmelder sig et nyhedsbrev eller deltaget i en konkurrence, betyder det ikke automatisk at forbrugeren har fuld tillid til det fremsendte content. At vinde tilliden fra forbrugeren er det første trin i rejsen mod at vinde loyaliteten. Her skal der lyttes meget omhyggeligt til feedback fra din modtager. Enten i form af skrevne ord eller i form af data.

At levere e-mail til en abonnents indbakke, der er individuelt tilpasset dem og deres behov, er helt afgørende for succes med Email Marketing. Dette gøres bedst ved at anvende datapunkter om de individuelle modtagere, herunder:

  • Browsing adfærd
  • Købshistorik
  • Demografiske
  • Geografiske oplysninger
  • interesser

Tilpasning med denne slags data kan føre til en minimum stigning på 100% i click-through-raten (CTR).

Nøglen til en succesrig Email Marketing Strategie med personalisering er at sikre, at det føles ægte for modtageren. Giv modtageren noget meningsfuldt og nyttigt.

3. “Hvornår” -strategien

Der er mange variabler, at overveje når det kommer til “hvornår” i din e-mail kampagne. Spørgsmålet, Hvornår kan min kampagne med fordel afsendes. Adskillige undersøgelser viser:

Tidspunkt på ugen – Midt på ugen er bedst

  • Tirsdag er langt den bedste dag til at sende email kampagner ud på
  • Hvis du sender mere end én kampagne om ugen, skal den næste sendes på en torsdag
  • Alternativt er onsdag også en effektiv dag

Det er vigtigt at understrege at dagene kan variere fra branche til branche. I nogle brancher er lørdage og søndage lige med høje åbnings- og klikfrekvenser. Dette faktum er dog en smule skævvredet af det faktum at antallet af e-mails, der sendes i weekenden, er langt lavere end andre tider i ugen, så selv om åbningsraterne kan være højere, er det faktiske antal e-mails, der er åbnet, meget, meget lavere.

 

Tidspunkt på dagen – Overvej din målgruppe

Her er du nødt til at tage din målgruppe i betragtning – hvad laver de og hvornår?

  • 10:00 til 11:00: Generelt viser undersøgelser, at udsendelser sent om morgenen er de mest effektive, med en lidt tidligere midt-formiddagsplads, som det mest effektive
  • 20.00 aften til 12.00 middag: Folk slapper af efter aktiviteterne i løbet af dagen, børnene er lagt i seng og man får tiden til andre ting end de huslige pligter
  • 14:00: Nogle modtagere begynder at slappe lidt af hen mod arbejdsdagens slutning, eller man leder efter noget, der give fornyet energi og adspredelse
  • 06:00: 50% af forbrugere tjekker deres e-mail sammen med deres sociale mediekonti før de står ud af sengen – fang de morgenfriske på dette tidspunkt

Ovenstående er generelle “hvornår” facts, men de behøver ikke nødvendigvis være de optimale for din virksomhed. Derfor er det vigtigt at teste afsendningstidspunkter.

4. Strategien med interaktive kampagner

Generelt er attention-span blevet kortere og kortere. Forbrugere fastholder der interesse for noget i meget kort tid, før de er videre til det næste. I betragtning af at vores attention-span nu er mindre, er det mere vigtigt end nogensinde, at vores kommunikation er engagerende og endda fordybende, og interaktivitet er en ideel strategi at implementere i dette tilfælde. Grunden til at interaktive kampagner kan virke godt er, at engagement driver loyalitet, reaktion og respons. Gode eksempler på interaktivt indhold:

  • Videoindhold
  • Infografikker
  • Undersøgelser
  • Afstemninger
  • Quizzer
  • Gamification

5. “Freebie” Email Marketing Strategie

Alle kan lide gratis ting og især gratis viden. I en undersøgelse af Bluewire Media i Australien testede de forskellige typer indhold for, at se førte hvad gav de højeste open-rate og click-through-rates. Det der virker bedste er gratis indhold i form af skabeloner, artikler og værktøjer. Materiale som dit publikum muligvis vil have glæde af. Ved at dække et behov for eksempelvis ny viden om bestemte emner og industrier, giver du læseren enticement til at vende tilbage til dit indhold. Vidensindhold som forretningsanalyser, markedsundersøgelser, “How-to”, guides, ekspertsamtaler, medieindhold, skabeloner, whitepapers og e-bøger, er ideelt indhold, der kan tilbydes enten helt eller delvis gratis. Indholdet skaber interesse og kan skabe et tilhørsforhold mellem virksomhed og forbruger. Gennem denne Email Marketing Strategie kan din virksomhed blive anset som trusted advisor og senere salgsprocesser vil blive nemmere.

Vær altid at være relevant, ærlig, ægte og helt naturligt altid tilføje værdi til forholdet med kunden eller kundeemnet.

Uanset hvilke(n) Email Marketing Strategier du vælger, så vær kreativ. Med MarketingPlatform tilbydes du en lang række værktøjer, der hjælper dig med at tilføje værdi til dine modtagere og sætte gang i de rette strategier.

 

Book en demo med os eller prøv os i 14 dage gratis og uden binding, hvis du vil se, hvordan platformen kan hjælpe dig med dine Email Marketing Strategier.

 

MarketingPlatform er en del af LINK Mobility, som er Europas førende leverandør inden for mobilkommunikation med speciale i Messaging, Marketing Automation, SMS Gateway, digitale tjenester, intelligent brug af data. LINK er noteret på Oslo Børs, se vores Investor Relations her.


Mere inspiration

Andre sites