Kontakt os

Get in touch

We would love to hear from you and discuss your needs. Let us know how to reach you and we will contact you
  • Beskyttet af reCAPTCHA.
    Google Privatlivspolitik og servicevilkår gælder.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Kontakt os
BLOG

Derfor er førstepartsdata værdifulde for din markedsføring!

8 september 2021
Del:

Førstepartsdata er oplysninger, som en virksomhed indsamler direkte fra sine kunder eller mulige kunder og derfor ejer virksomheden denne data. Førstepartsdata er en del af den data mosaik, som din virksomheds marketingsafdeling har til rådighed. Førstepartsdata kan supplere, forbedre og reducere behovet for andre typer data.

I årevis har marketingfolk benyttet sig af tredjeparts datakilder og investeret millioner i data om forbrugere, der antages at være interesserede i produkter for at forbedre targeting-strategier og målrette kampagner mod forbrugere, som synes at ligne eksisterende kunder. Det er fint, hvis prospektering er målet med din markedsføring. Men hvordan markedsfører du til de kunder, du allerede kender og samtidig opsamler data på nye mulige kunder? Nøglen til at blive mindre afhængig af de traditionelle annonceplatforme i din markedsføring og konverteringer ligger i førstepartsdata. Vi har i en tidligere blog beskrevet de forskellige datatyper, og hvordan de er defineret, og hvorledes du anvender dem i din virksomheds markedsføring.

Læs bloggen “3 måder at indsamle værdifulde førstepartsdata i en cookieless verden” her.

Derfor er førstepartsdata værdifulde for din markedsføring

De fleste der arbejder med marketing ved, at det er billigere og mere rentabelt, at fastholde de eksisterende kunder end at finde nye. Loyale kunder bruger betydligt mere hos din virksomhed end en helt nye førstegangskunde. Endvidere ses det ofte, at en lille del af eksisterende kunder driver en stor del af det fremtidige overskud. Disse mennesker, har tidligere interageret og handlet med din virksomhed og har derfor allerede givet dig det mest værdifulde marketingsaktiv – nemlig førstepartsdata!

Vidste du at førstepartsdata giver det højeste investeringsafkast af datatyperne?

Mange marketingfolk mangler de rigtige teknologier og datastrategier for, at nå det fulde potientiale af deres markedsføringsindsatser. Ofte fyldes hullerne af tredjepartsdata for at nå ud til nye og eksisterende kunder med de rette budskaber. Selvom data fra tredjepartskilder kan forbedre raten af nye konverteringer, kan denne data ikke forklare kundens forhold til din virksomhed eller deres proces fra interesse til køb. Trejdepartsdata er ikke unik – den samme data sælges af annonceplatformene til dine konkurrenter.

Der er nogle gennemgribende udfordringer ved at ligge al sin tillid på tredjepartsdata fra de traditionelle annonceplatforme – kvalitet, nøjagtighed, alderen og relevansen på data, for ikke at nævne udgiften ved erhvervelse af denne type data.

Forbrugernes digitale adfærd betyder at det er nødvendigt, at opsamle data omkring dine kundetyper. Førstepartsdata giver dig mulighed for, at lære dine kunder bedre at kende og du kan derfor skabe målrettede kundeoplevelser, der driver loyalitet og fastholdelse. Derigennem er din virksomhed i stand til, at forstå og reagere på kundens ønsker, adfærd og behov med 1:1 kontekstuel relevans. Der findes ingen bedre måde, at maksimere marketingaktiviteternes udbytte end ved, at bruge de faktiske kundedata, der beskriver hver kunde og deres interaktion med din virksomhed.

Førstepartsdata er ikke bygget på gamle kundeprofiler fra de traditionelle annonceplatforme og er helt din egen!

Nøglen til at høste fordelene ved førstepartsdata

Nutidens forbrugere interagerer med virksomheder på tværs af flere enheder og kanaler, både digitale og offline. Det har skabt et komplekst og hurtigt skiftende landskab, hvor der hele tiden opstår nye kontaktpunkter mellem virksomhed og forbruger. Det vigtige er ikke antallet af kanaler, din virksomhed benytter, men det rette digitale kommunikations mix, det er at skabe den gode kundeoplevelse, der glæder kunderne og driver dem tilbage igen og igen. Den største fordel ved alle disse nye kontaktpunkter er, at de giver din virksomhed mulighed for at indsamle et væld af kommerciel værdifuld førstepartsdata om dine kunder. Disse data kan forbindes til individuelle og specifikke kundeprofiler for at belyse identitet og skabe en dybere forståelse af, hvordan forbrugere opfører sig, hvad de vil, og hvor de er i deres købsrejse. Altsammen viden, der kan hjælpe virksomheder med at forbedre deres konverteringer af forbrugeres interesse til køb. For at få mest muligt ud af disse data skal din virksomheder tænke strategisk over deres digitale interaktioner med forbrugerne. Nøglen til at høste fordelene ved førstepartsdata er at få de rigtige data fra de rigtige kilder. Førstepartsdata kan opsamles fra forskellige kilder:

E-mail
På E-mail får du adgang til data som åbningsrater, klikfrekvenser og afvisningsfrekvenser, der kan anvendes til, at forbedre din virksomheds digitale markedsføringsindsats. De detaljerede data om, hvem der åbner mails, og hvilke produkter eller tjenester er interessante for modtageren, gør det muligt for marketingafdelingen, at segmentere publikum og skabe specifikke kampagner målrettet til forskellige niveauer af engagement.

SMS
SMS data ligner på mange måder mail data. Du kan blandt andet følge med i åbningsrater og leveringsrater. SMS-beskeden vil ofte indholde vigtig information om kampagner eller rabatter til kunden/modtageren. Beskeden kan også indeholde URL’er, hvor du kan tracke kundens fær og sende kunden direkte til det, du ønsker de skal se eller interagere med. Fordi SMS-beskeder stadig, for mange forbrugere ses som en intim kommunikationsform, viser kunder, som tillader virksomheder at interagere med dem via SMS, en høj grad af interesse i deres virksomhed, produkter og hvad de står for.

Apps
App-brugere er virksomheders mest entusiastiske tilhængere – de gjorde trods alt en indsats for at downloade appen og det er ikke en selvfølge! For at sikre, at nyttige data indhentes fra en virksomheds app, skal det defineres, hvilke brugerhændelser der er meningsfulde, og sørg for at følge og måle dem.

Web på mobilen
Selvom mobilversionen af ​​en hjemmeside kan indsamle de fleste af de samme data som den fulde version, er det ikke alle mobile enheder, der tillader brug af JavaScript eller cookies. Giv brugerne incitament for at signe up og logge ind på hjemmesiden, det giver mulighed for at indsamle meningsfulde brugerinteraktioner, selv i et cookiefrit miljø.

Callcenter
Nogle gange sker de vigtigste kundeinteraktioner på callcenteret eller ved supportering. Det er ofte, hvor nye konti startes, hvor problemer løses og kunden hvor giver vigtig information. Selvom en virksomhed har investeret i automatisering, systemer og uddannelse for at forbedre salg og service, bør de data, der gives her ikke overses.

Førstepartsdata Marketing Use Cases

For mange marketingfolk er kundeindsigt i øjeblikket begrænset til en kanal ad gangen – sådan behøver det ikke at være. Ved at integrere kundedata fra alle berøringspunkter kan marketingfolk forstå hele købsrejsen, ikke kun en del af den, og forbedre den samlede marketingpræstation. Her er et par måder, hvordan:

Forbedre targeting
For at opnå ægte adresserbarhed og målretningseffektivitet skal virksomheder nødt til, at skifte væk fra cookie-baserede taktikker og strategier og udnytte virksomhedens egne førstepartsdata til at identificere rigtige mennesker på tværs af enheder og kanaler. Førstepartsdata hjælper din marketing med at øge nøjagtigheden og relevansen, reducere annoncespild og i sidste ende øge ROI (Return On Investment).

Avanceret omnichannel tracking
Ved at forbinde data fra alle kanaler kan virksomheder følge med i, hvordan en kunder flytter sig fra eksempelvis en SMS-besked til hjemmesiden, før købet er gennemført i butikken. Med et fuldstændigt overblik over købsproces og de talløse variable kan din virksomheder segmentere og optimere indhold til forskellige målgrupper og guide kundens adfærd, så den fører til konvertering og dermed køb.

Kortlæg kunderejsen
Ved at integrere og opsamle førstepartsdata fra kundeaktivteter kan din virksomhed kortlægge køberrejsen og blive bekendt med rejsens forskellige trin. Forbrugen tager ikke altid den direkte vej til konvertering og slet ikke den rækkefølge, der kan forventes. Ved at kende kundens vej fra interesse til køb, kan din virksomhed distribuere, det rette budskab på det rigtige tidspunkt og sted.

Skab et kredsløb
Førstepartsdata indsigten kan anvendes til, at allokeringer marketingindsatser og til budgetplanlægning, så udbyttet af aktiviteterne kan optimeres. At forstå, hvordan hvert trin i kunderejsen påvirker konverteringen, skaber grundlag for en mere retvisende analyse af, hvordan budgetforskydninger eksempelvis påvirker online engagement og salg i butik eller på webshop.

Fokus på den enkelt kundenprofil
Hver kundeprofil sammensættes af flere individuelle og anonyme profiler, når de interagerer med en virksomhed offline eller online på tværs af internettet, SMS, apps, e-mail, forretning, callcenter mf.. Sammenlægning af disse profiler til enkelte kundegrupper med samme karakteristika og adfærd, gør det muligt for din virksomhed at forstå, hvad der inspirerer kunderne til at handle og interagerer på tværs af forskellige kanaler og platforme.

Forøg relevansen af budskaber
Med førstepartsdata opnåes det mest præcise kendskab til forbrugerne og inspirerer til nye måder at skræddersy beskeder og budskaber til den enkelte forbruger, samt skabe en fornyet og spændende måde, at skabe kundeengagement på. Baseret på det en virksomhed ved om sine eksisterende og nye kunder på tværs af kontaktpunkter, kan din virksomhed designe unikke kundeoplevelser og skabe flere konverteringer, baseret på specifikke og aktuelle interesser, præferencer, placering, købshistorik mm.

Åben op for mulighederne ved førstepartsdata sammen med LINK Mobility

Mobilbeskeder er en vigtig drivkraft i moderne kommunikation og i indsamling og anvendelse af førstepartsdata. Ved at fokusere på mobilen i det digitale marketings mix skaber det storemuligheder for tættere dialog mellem virksomheder og kunder. Beskeder kan bruges til enkel kommunikation som ved at sende og modtage beskeder – men kan nemt integreres via API i andre teknologier og løsninger for at berige din kommunikation og data, samt tilføre værdi til din virksomhed og dens kunder.

Sådan kommer du i gang med intelligent brug af det mest præcise datagrundlag for din markedsføring!

Udforsk dine muligheder for, at indsamle og anvende førstepartsdata, samt kommunikere dine budskaber ud på dine kunders foretrukne kanaler med personlige budskaber med rigt og målrettet indhold.

Kontakt vores danske medarbejdere her!


Mere inspiration

Andre sites