Kontakt os

Get in touch

We would love to hear from you and discuss your needs. Let us know how to reach you and we will contact you
  • Beskyttet af reCAPTCHA.
    Google Privatlivspolitik og servicevilkår gælder.
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Kontakt os
BLOG

6 gode tips: Sådan spotter du svindel-SMS’er

12 august 2021
Del:

Desværre vil der altid være mennesker, der forsøger at fuske og snyde andre, herunder via SMS og andre mobilekanaler. Men der er et par enkle tricks, du kan følge for at opdage svindlerene! Følg disse tip for at se, om du har modtaget en fidusbesked, hvad du skal passe på, og hvordan du kan beskytte dig selv mod svindel-SMS’er i fremtiden.

Det er vigtigt at tænke sig om to gange, når du modtager beskeder, især hvis noget ser mistænkeligt ud. Gennemgå tjeklisten herunder for at afgøre, om du har fået en falsk besked fra nogen, som udgiver sig for at være noget de ikke er.

 

1. Er sproget korrekt?

Det meste af tiden giver sproget ikke mening i en falske besked. Dette kan omfatte stavefejl, grammatiske fejl eller bare unaturlige formuleringer, muligvis fordi svindlerne brugte et oversættelsesprogram til direkte oversættelser.

 

2. Er linket troværdigt?

Svindlerene inkluderer ofte skadelige links i deres meddelelser. Disse links er ofte ikke troværdige og fører dig til en anden webadresse end det som er angivet i URL’en. SMS-kanalen understøtter ret teknisk ikke hyperlinking, så afsenderen kan ikke skjule den endelige destination, som f.eks. i mails.

Sørg for, at du ikke klikker på linket, hvis du ikke er sikker på afsenderen! Start med at søge direkte efter afsenderens websted. Hvis du ikke finder de samme oplysninger, som du modtog i tekstbeskeden, er det højst sandsynligt en scam-besked.

 

3. Er det korrekt, at du modtager SMS’er eller besked fra denne afsender?

Det er tit en god idé, at spørge sig selv: forventede jeg at modtage en meddelelsen fra afsenderen? Ventet jeg på en besked fra afsenderen på dette tidspunkt og på den kanal? Hvis ikke, skal du dobbelttjekke, hvorfor du muligvis har fået denne besked.

 

4. Er du medlem eller kunde?

Hvis du ikke er medlem, nyhedsbrevsmodtager eller kunde hos afsenderen, så sender de dig ikke beskeder. I henhold til GDPR må virksomheder ikke sende dig beskeder, medmindre du har et forhold til dem – du accepterer typisk deres kommunikation, når du giver dem dit telefonnummer og kontaktoplysninger.

 

5. Er budskabet for godt til at være sandt?

Har du modtaget en besked med et tilbud, der lyder lidt for godt? Så er det dét sandsynligvis også.

 

6. Oplys ikke vigtige oplysninger

Det er almindeligt, at svindlerene beder om følsomme personoplysninger eller anmoder om en betaling, men husk, at myndigheder og virksomheder aldrig sender beskeder for at bede om adgangskoder eller personlige/kontooplysninger. Hvis du føler dig usikker, skal du ringe til den pågældende organisation eller virksomhed og spørge, om de har sendt beskeden.

 

Husk! Svindel sker og svindel-SMS’er florerer, så vær opmærksom, vær forsigtig, og beskyt dig selv mod svindlerene med disse 6 tips til, hvordan du spotter svindel-SMS’er!

 

Læs mere om svindel beskeder og phishing via mobilekanaler her!

Har du spørgsmål til, hvordan du sikre din virksomheds beskeder ikke bliver afkodet som svindel? Kontakt os!

 


Mere inspiration

Andre sites